
Akí nároční ste pri rozhodovaní?
Na základe akých kritérií robíte rozhodnutia?
Nepatríte náhodou aj vy ku tzv. "maximatórom"? (Maximizers)
Poznáte to, potrebujete sa pre niečo rozhodnúť, niečo kúpiť, chcete urobiť čo najlepšie rozhodnutie na základe dostupných informácii ale..., zatiaľ, čo niektorým ľuďom stačí odporúčanie priateľov, rodiny, predavačky, poprípade nejaký rebríček hodnotenia na porovnávacom portáli, kde nájdu produkty na porovnanie, iní ľudia sa s takýmito informáciami neuspokoja. Chcú nájsť ten najlepší produkt, to najlepšie riešenie, tú najlepšiu firmu, podľa ich merítka. Nemôžem napísať, že podľa nejakých objektívnych kritérií, pretože každý máme nejaké svoje vnútorné kritéria, podľa ktorých vieme, že toto je ono.
Psychológovia tieto dve skupiny skupiny ľudí pomenovali: prvá skupina, ktorá sa uspokojí v rámci svojho rozhodovacieho procesu s menej náročnými kritériami, sa nazýva "Satisfier".
Druhá skupina ľudí sa v angličtine nazýva "maximizer". Neviem, či je na to ekvivalent v slovenčine (pravdaže som guglila, ale buď zle, alebo na to nemáme názov), tak som si vymyslela svoj: "maximátor". Človek, ktorý chce urobiť čo najlepšie rozhodnutie a preto opakovane vyhľadáva, zisťuje, porovnáva produkty, až je to pre neho vyčerpávajúce a veľmi často nie je ani schopný ukončiť tento rozhodovací proces, pretože nenašiel to, s čím by bol 100% spokojný. Často sa takýto ľudia považujú za perfekcionistov, čo sa síce nevylučuje, ale "Maximátor" je označenie rozhodovacieho procesu. Perfekcionista je človek, ktorý chce dosiahnuť čo najlepší výkon, urobiť to, čo najlepšie.
Ak ste sa spoznali v opise "maximátora", asi poznáte nevýhody takéhoto vyčerpávajúceho procesu rozhodovania sa.
Nevýhody rozhodovania sa štýlom "Maximátor":
- Čas a námaha, ktorú vkladajú do vyhľadávania všetkých, opakujem VŠETKÝCH, možností. Čas, ktorý by mohli venovať iným oblastiam vo svojom živote.
- Aj po uskutočnení rozhodnutia sa stáva, že nie sú úplne spokojní a majú obavy, že neurobili to NAJLEPŠIE ROZHODNUTIE. Možno im niečo lepšie ušlo.
- Rast ich očakávaní - čím viac možností existuje na trhu, tým viac rastú ich očakávania od daného produktu, čo vedie ku sklamaniu, že to nie je až také dobré, ako očakávali.
- Sebaobviňovanie - tým, že chcú urobiť čo najlepšie rozhodnutie, sa cítia zodpovední v prípade, ak produkt nevyhovuje. Ich automatickou reakciu je, že mali hľadať ešte dlhšie.
Tým sa okruh ukončuje.
Druhé najlepšie nestačí...
Človek, ktorý sa rozhoduje na základe nižších kritérii, je spokojný so svojím výberom, aj keď si možno nevybral to najlepšie na trhu.
Človek, ktorý chce maximalizovať svoj vklad, aby za danú hodnotu, dostal čo najviac, čo trh ponúka, so svojím výberom nemusí byť nikdy spokojný, aj keď si vybral najlepší produkt. Maximátori sa boja, že im tá lepšia možnosť unikla.
Ako prestať hľadať?
Bude to chcieť cvik a odhodlanie. Tu je zopár tipov:
Dajte si časový limit na hľadanie informácií a kúpu produktu. Či už ide o najlepšiu zľavu na letenky, alebo kúpu topánok, určite si, koľko času tomu venujete. A potom sa rozhodnite. Nevracajte sa už k hľadaniu.
Pri každodenných nákupoch, ostaňte verní produktom, ktoré pravidelne kupujete a ste s nimi spokojní.
Keď sa už raz rozhodnete, nastavte sa tak, že ho už nemôžete zmeniť. Rozhodnite sa, že ste sa už rozhodli.
Prejavujte vďačnosť za to, čo už máte - vo viacerých zdrojoch som sa stretla s týmto bodom: praktizujte vďačnosť, či už si založíte denník vďačnosti, kde si budete pravidelne zapisovať, za čo ste vďační dnes, tento týždeň (viac ku vďačnosti tu), alebo si len v mysli večer/ráno uvedomíte, za čo ste vďační, čo vás potešilo v ten/predchádzajúci deň. Tým upriamite pozornosť na to, čo už máte a s čím ste spokojní.
Spíšte si dôvody, vďaka ktorým ste sa rozhodli- viete, prečo ste si daný produkt vybrali, ale naďalej vás máta možnosť, že je na trhu niečo ešte lepšie. Ku každému svojmu rozhodnutiu si uvedomte tri dôvody, vďaka ktorým ste sa pre produkt rozhodli. Nedovoľte si viac priestoru pre už kúpený/vybratý produkt.
Použitá literatúra: Positive Psychology - Bridget Grenville-Cleave
https://www.psychologistworld.com/cognitive/maximizers-satisficers-decision-making